האם הפאה נועדה רק לבית? או גם לרחוב?

שאלה:

רבינו יונה אמר שאסור לאשה להתקשט בחוץ, ועוד פוסקים כמו אורחות צדיקים, אם כן כיצד מותר לה להתקשט בפאה בחוץ?

תשובה:

ראשית, ענין תכשיטים אינו קשור במישרין לענין פאה. כי לשיטת אלה שמפרסמים את הדברים הללו, צריך ללבוש רק שאל שחור וגדול, אסור לצאת בסגנון הלבוש הנהוג היום (שהסכימו לו כל גדולי הדור), ואסור לצאת בשום תכשיט. ממילא, רוב אלה שאינן הולכות עם פאה, לא עומדות בקריטריונים. אין זה קשור לויכוח "פאה או מטפחת".

שנית, פאה איננה "תכשיט". היא כמו שיער רגיל, וכמו שאצל רווקות זה לא "פריצות", או תכשיט מיוחד, כך גם אצל נשואות, לשיטת הפוסקים המתירים פאה, יותר ממאה ועשרים פוסקי הלכה בכל הדורות.

ובמקום אחר הסברנו מדוע אין פריצות בשיער בימינו.

שלישית, גם אותם פוסקים שהבאת, כגון "ארחות צדיקים" ורבינו יונה, לא התכוונו לאסור התקשטות בחוץ, כשם שלא אסרו בגדי צבעונים, למרות שאסור להסתכל בהם (שהרי מפורש בגמרא שבעל קונה לאשתו בגדי צבעונים לחג), אלא התכוונו לאסור הגזמה בתכשיטים, באופן שימשוך את העין ויגרום לכולם להסתכל.

רבינו יונה בא לומר שאסור לאשה למשוך תשומת לב ע"י בגדים בולטים וצועקים (כמו שאל ורעלה), באופן שיגרום להסתכל בפניה וידיה (שהרי לא בא לאסור לאשה לגלות פניה וידיה).

רביעית, מפורש במסכת שבת שמותר לאשה לצאת מקושטת לרחוב, וראה בתוס' שם (דף סד: ד"ה רבי ענני), וזה לשונו: "ואנו שאין לנו רשות הרבים גמור… הרי היא כחצר שאינה מעורבת ומותרות נשים שלנו להתקשט בטבעות ובתכשיטים". וכך נפסק בשולחן ערוך אורח חיים (סי' ש"ג סעיף י"ח): "והאידנא, נשי דידן נהגו לצאת בכל תכשיטין". וברמ"א שם: "עכשיו שכיחי תכשיטין, ויוצאים בהם אף בחול". והביאוהו כל האחרונים.

חמישית, הגאון רבי שלום משאש דיבר על ענין זה, שאשה מתקשטת ברחוב ולא בבית, וביאר זאת יפה:

"כל הנשים שבעולם וגם אשת כת"ר בכלל, כאשר רוצים לצאת לשוק, אז מתלבשות יפה בבגדי כבוד כדי שיתראו בכלל נשים נכבדות ויקרות, ובבית אין לובשין אותן, שהם יקרים. וגם בבית מטפלים בבנים ובבישול ובכל צרכי הבית, ויתלכלכו להם. גם מעולם לא יצאו לשוק בבגדי בית, שבזה הן מורידין את כבודן ואת כבוד בעליהן, ובודאי שצעוק יצעק הבעל על אשתו אם יראה אותה מנוולת בשוק לפני חברותיה, ותתגנה בעיניו, אף אם תלבש בגדי כבוד בבית, כי הבעלים מקפידים על השוק יותר מהבית, ופוק חזי מאי עמא דבר, אין צריך להאריך בזה. וגם הבעלים בבית מסירים בגדי כבוד של השוק ולובשים בגדים פשוטים שיוכלו ללכלכן וכיוצא, וגם שיהיו בני חורין מעט מכובדם של בגדי השוק, וזה שייך גם בנשים, ובפרט שע"פ רוב ולפי רוח היום, יוצאים יחד לשוק בעל ואשתו בבת אחת, ויתבייש לראות אשתו מנוולת כמו ערבית, בתוך נשים אירופאיות מלובשות ומקושטות כראוי לרוח הזמן ובהיתר".

ובמקום אחר הארכנו שמותר לאשה לצאת בתכשיטים לרשות הרבים.

מודעות פרסומת

מתויג:, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: