למה שהנשים לא יחזרו לפאה של פעם?

שאלה

יש לי רעיון: הרבנים יורו לכל הנשים החרדיות ללבוש רק סוגי פיאות שלבשו אז ב-1938 (ולא קשה לראות בתמונות איך זה היה נראה)   אין יותר קאסטם ולא גלית איטליה. נראה לך שתהיה הסכמה מקהל הנשים? (תענה לי בהגינות, ובלי להתחמק).

תשובה

מי אמר ש"אז" לא היה קאסטם, אתה היית לפני מאה שנה, ולפני מאתיים שנה, ולפני שלוש מאות שנה, בכל הארצות, ובדקת אם היה קאסטם או לא היה?

קאסטם פירושו שיער איכותי, בימינו שיער אירופאי הפך לשם נרדף לשיער איכותי (מתוך 'פסקי דין ירושלים': "החילוק בין "קאסטם" ל"רמי קאסטם" הוא, שבקאסטם השיער הוא שיער משובח ממוצא אירופאי, ואיננו עובר תהליך הלבנה וצביעה").

ולפי הגדרה זו, אני לא מבין: מדוע אתה חושב שלפני מאה שנה ומאתיים שנה לא היה שיער טבעי איכותי?

מעיון בספרי הפוסקים, גם מהתקופה שלפני השואה, עולה תמונה ברורה: הפאה דאז שימשה לקישוט, והיא היתה בעלת מראה מרהיב, לעיתים יפה יותר משיערה הטבעי של האשה. על פאה זו היה הפולמוס, אלה אסרו ואלה התירו, ולא כמו שמנסים לדחות בקש.

◄ שו"ת חסד לאברהם (לפני מאתיים שנה): "שנראה כאילו הולכות בשערות עצמן מגולות… שניהם דומין זה לזה ואין היכר כלל בין פאה נכרית לשערות עצמן".

◄ ברכת שלמה (דף ח', נדפס בתרפ"ח לפני השואה): "התחילו עתה ללכת בפאות העשוייין משערות קצרות תלויים באופן שאין ניכר כלל אם היא נשואה או פנויה, ונראה ממש כהולכת בגילוי שיער…"

◄ וכן רואים גם אצל המתירים. הגאון רבי סיני שיפפער זצ"ל בשו"ת סתרי ומגיני (חלק ב' סי' מ"ד): "וגם לחוש אחשדא שיסברו הרואים שהיא שערות עצמה היא חומרא גדולה, דכיון שיודעים העולם שיכולין עתה (בשנת תרצ"ב – לפני שמונים שנה) לעשות הפאה נכרית יפה כל כך שתיראה כשערות עצמה, אמאי נחשוד אותה". ועוד כתב, "דהפאה נכרית נעשית עתה בהדרת היופי".

התמונות, אם ישנן, לא משקפות כלום. יתכן שבאותו מקום ובאותה תקופה שצולמה התמונה, שררה עניות, ומצב הפאות באותו מקום היה בכי רע, ואין להשליך מתמונות על מראה הפאה בכל המקומות ובכל הזמנים.

אשה אינה חייבת לכער את עצמה

מה שיותר משקף את מראה הפאה, אלה התבטאויות של פוסקי ההלכה באותם זמנים, האוסרים והמתירים גם יחד, וכמו שהבאתי מעט דוגמאות לעיל.

ולשאלתך: גם אם נניח, לצורך הענין, שהפאות דאז היו בעלות מראה דוחה ומכוער, אם נעמיד אותן מול הפאות של זמננו. האם יעלה על דעתך, שהרבנים יורו לכלל הנשים לחזור לסגנון הלבוש של לפני 200 שנה, כי אז הלבוש היה אחרת, ואולי הוא יותר צנוע לדעת מאן דהו?

או, היעלה על דעתך, שהרבנים יתירו לנשים רק נעליים מיוחדות העומדות ע"פ כללי התקנון שקבע עסקן פלוני אלמוני, ולפיו רק הנעליים שלבשה הסבתא היו צנועות, ולכן כולן ללא יוצא מן הכלל צריכות ללבוש נעליים אלו בלבד? זאת רק דוגמא, אפשר להמחיש זאת בכל פריט לבוש אחר, על מנת להבהיר את הגיחוך שבענין הפאה.

כל אדם שפוי ובר דעת יבין שאי אפשר לדרוש זאת מהנשים, ויתירה מכך, אין גם הצדקה הלכתית לדרישה זו. הרי צניעות איננה כיעור. התורה לא אסרה לנשים להתייפות, ולא דרשה מהן ללבוש דוקא בגדים המכערים אותן.

וכן כתב הגאון רבי יוסף קאפח זצ"ל (קונטרס "המשביר", אוסף תשובות מכת"י דף מ'): "פאה נכרית קדושה ומקודשת, והלוואי וכל בנות ישראל ינהגו בה. כי אין שום הלכה אצלנו שיש לקחת את האישה לדקורטור [מעצב] כדי שיבחר ויתאים לה את הלבוש המכער אותה דוקא, אלא מותרת להתנאות בפאה נכרית".

וכן הביא בספר "ברכת משה" על הלכות ברכות (פרק א' סעיף מ"ב בהערה): "וכ"כ מורי הגאון זצ"ל בתשובה כתב יד וזה לשונו, גם כיום לדעתי יכולה הכלה לחבוש פאה נכרית יפה שביפות ונהדרה שבנהדרות, והכי איתא במשנה, והוי כיסוי ראש מעליא".

מודעות פרסומת

מתויג:, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: