האם מרן שר התורה רבי חיים קנייבסקי אסר פאה לספרדים?

שאלה:

ראיתי באחד הספרים שר' חיים קניבסקי אסר פאה לספרדים. האם זה נכון?

משה.

תשובה:

לבני עדות המזרח יש על מי לסמוך, גדולים וטובים שהתירו פאה, כשלושים פוסקים. ניתן לומר שבדורנו זה רק הגר"ע יוסף זצ"ל אסר, וכן הנמשכים אחריו, וחוץ ממנו כולם התירו.
להלן רבנים ספרדיים שהתירו רק בדור האחרון:

הגאון בעל "כף החיים", רבי יעקב חיים סופר

הגאון רבי רפאל ברוך טולדנו, אב"ד מקנאס

הגאון רבי חיים כסאר, מגדולי חכמי תימן

הגאון רבי עובדיה הדאיה, ראש ישיבת המקובלים בית אל

הגאון רבי יצחק אבוחצירא, "בבא חאקי", רבה של רמלה

הגאון רבי בן ציון אבא שאול, ראש ישיבת פורת יוסף

הגאון רבי שלום משאש, רבה של ירושלים וגדול חכמי מרוקו

הגאון רבי אליהו בקשי דורון שליט"א, הראשון לציון

הגאון רבי שלמה קורח שליט"א, זקן רבני תימן

הגאון רבי עזריה בסיס שליט"א, רבה של ראש העין

הגאון רבי אליהו עצור שליט"א, ראש אבות בתי הדין בירושלים לשעבר

הגאון רבי אליהו אברז'ל שליט"א, ראש אבות בתי הדין בירושלים, רבה של בקעה

הגאון רבי אברהם שלוש שליט"א, רבה של כפר סבא

הגאון רבי משה אלחרר שליט"א, רבה של שלומי

ועוד.

אולם גם מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א התיר פאה לנשות הספרדים, בניגוד לשמועות שמפיצים בשמו. והנני מעתיק מה שכתב הרב ליאור עזרן שליט"א בספר "חן וכבוד" בנושא זה (ושם הביא גם את צילום כתב היד):

במענה לשאלתי, וזה לשונה: "שמעתי באומרים לי כי כת"ר הורה להתיר פאה נכרית דוקא לאשכנזים ולא לספרדים, ואולי כוונת כת"ר לאסור לספרדים מדין 'אל תיטוש תורת אמך'. וראיתי שמועה בשם כת"ר, שהתיר רק לבחורי ישיבה ספרדים שנוהגים בכל העניינים כמו האשכנזים.

ולכאורה הרי המנהג של לבישת הפאה החל מהספרדים, בקהילת מגורשי ספרד שהיתה באיטליה, ורבם היה בעל ה"שלטי גיבורים" שהוא הראשון שהתיר פאה ואחריו באו הרמ"א והמג"א ושאר הפוסקים. ועוד, שלא שייך מנהג במקום שהפאה לא היתה מצויה כלל, כגון בארצות המזרח, ולא היה להם פאה שינהגו בה איסור.

וכמו שכתב כל זה בשו"ת אז נדברו (חלק י"א סי' נ') להגר"ב זילבר זצ"ל [וכאן הבאתי ציטוט מדבריו], והמשיך את דבריו בחלק י"ב סי' מ"א, וכ"כ מו"ר הגר"ש משאש זצ"ל, גדול חכמי מרוקו, בתשובה בשו"ת תבואות שמש, [וכאן הבאתי ציטוט מדבריו], ועוד אוסיף כי הגר"מ שטרנבוך בשו"ת דת והלכה סי' א' העיד נאמנה בשם החזו"א שבגילוי מקצת שערות יש איסור דאורייתא ממש, ורק בשערות שחוץ לצמתן, דהיינו שיער הצדעים, נאסר ממנהג ישראל. וממילא עדיף פאה דאסירא מחמת "אל תטוש", מאיסור דאורייתא של גילוי שיער שנפוץ במטפחת לרוב, כמו שכתב הגרמ"י לפקוביץ זצ"ל במכתבו שפורסם בקובץ בית הלל י"ט, [וכאן הבאתי ציטוט מדבריו].

ולכן אשאל את כת"ר, האם לאור כל זאת יש להתיר פאה לספרדים, או שמא יש לחלק בין הנשים הבודדות שמקפידות לכסות את הראש כראוי, לבין רוב הנשים שאצלן נפרץ גילוי שיער, או שמא בכל אופן יש לאסור.

ואציין כי בספר "שערי דן" כת"י (והתפרסם בקובץ אליבא דהלכתא ח') הובא בשם כת"ר בזה הלשון, "מי שאין לו מסורת ע"פ דין אינו חייב להחמיר, דבמשנה ברורה (ע"ה, ט"ו) כתוב שבמקום שנהגו להחמיר שלא ישנו את המנהג שלהם, לא יותר מזה, על כן ע"פ דין אפשר להקל". ולכאורה, רבים מהספרדים אין להם מסורת, כנ"ל, כי לא היה שייך אצלם פאה, וגם חלק ניכר מהם לא כיסו כלל את ראשן בדור האחרון". ע"כ.

ענה הרב בזה הלשון: "מה שכתבת נכון".

מודעות פרסומת

מתויג:, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: