בתחילת דבריו הוא אמנם הכניס את הענין של כיסוי ראש לאלמנה וגרושה, אך אין קשר כלל בין ענין זה לענין שבא אחריו, פאה נכרית לנשואה. כריכת הדברים נעשתה כדי לערפל את הנושא, ולבלבל את הקוראים, כדי לא לתת תחושה שהוא חולק בריש גלי על חבירו הטוב, הגר"ע יוסף זצ"ל, שאסר בכל תוקף חבישת פאה לאשה נשואה.
בדבריו הוא כותב במפורש – כיון שנהגו ללכת כך, ברשות הרבים, אין בזה דת יהודית, וממילא מיושבים דברי הרמ"א, וכך היא ההלכה, כרמ"א ופמ"ג ומג"א שהזכיר בדבריו. בחלק ב' הוא כתב מפורש יותר:
"הלכה: מותר לקרוא דברים שבקדושה כנגד אשה הלבושה פאה נכרית.
ביאור: ראה בספר אור לציון תשובות חלק א' או"ח סי' י"א, במה שנתבאר שם ליישב דברי הרמ"א שכתב שמותר לקרות ק"ש כנגד אשה הלובשת פאה נכרית, ושמותר לה לצאת כך לשוק במקום שרגילות בכך, ונתבאר שם שכן היא גם דעת הרמב"ם ומרן השו"ע".
יש שניסו לטעון גם על זה שאין אלו דברי הגרב"צ אבא שאול, אולם ראה מה שכתב בנו יחידו, הגר"א אבא שאול שליט"א, בהקדמה לשו"ת אור לציון ח"ב: "הוספנו בסוף הספר קונטרס אחרון, ובו פסקי הלכות בקצרה ממרן המחבר שליט"א, אשר בהם נאספו בעיקר עניינים השנויים במחלוקת בין האחרונים, או שאינם מבוארים בדבריהם, ולבקשתם של רבים לידע את הכרעת מרן בהלכות אלו, ובהם כמאתיים פסקי הלכות. וזאת למודעי שמרן המחבר שליט"א עבר על כל פסקי ההלכות בחיבור זה, וכן על המקורות והביאורים, והגיה ותיקן והשמיט כפי ראות עיניו". עכ"ל.
ולמרות שדעתו של הרב זצ"ל ידועה, ודבריו ברורים להתיר, יש המערערים על כך, ועל כן ראיתי להעתיק מה שכתב בקונטרס "כיסוי ראש לאשה" (נדפס בשנת תשס"ח) להרב דוד קורן שליט"א, וזה לשונו: "יש מהעולם שרצו לטעון שה"אור לציון" רק הליץ בעד המנהג אבל למעשה לא התיר, ולכן שאלתי את בנו הגאון רבי אליהו אבא שאול שליט"א האם נכון הדבר, וענה לי בזה הלשון, באופן כללי סבר אבי שמטפחת עדיפה, אבל כיון שיש נשים שיוצאות להן שערות מהמטפחת, העדיף אבי את הפאה והנהיג בביתו ללבוש פאה נכרית, שזה כיסוי יותר טוב, וכך הורה לנשים אחרות. אבל ודאי אם יש אשה שמכסה כראוי במטפחת, זה עדיף". עכ"ל.
ומעיד הרה"ג רבי ליאור עזרן שליט"א בספרו "חן וכבוד": "בשיחתי עם מר בריה דרבינא, הגאון רבי אליהו אבא שאול שליט"א, ראש ישיבת "אור לציון" ורבה של שכונת מטרסדורף בירושלים, אמר לי כי כך הם הדברים, ממש כמו שכתב בקונטרס הנ"ל. וגם אישר באוזני את השמועה ששמעתי, כי יש עמו מכתב ארוך מאביו הגאון זצ"ל בענין זה, ובו הוא כותב בפירוש כי יש עדיפות לפאה על מטפחת מפני שמצוי בה גילוי שערות, ואין הוא סובר כדעת המתירים גילוי אצבע אחת או שתי אצבעות וכו'. אך לא רצה למסור את המכתב ולהדפיסו בספר זה, כי מיאן להיכנס למחלוקת זו.
ורמז למכתב זה ניתן לראות בספר "תפארת ציון", ושם כתב בזה הלשון: "והיתה לו (לגרב"צ אבא שאול זצ"ל) חכמה בפסק, לצאת מתוך בעיות סבוכות, ואכמ"ל. והיו הוראות שהיה עונה בחכמה, עד שיש שלא היו יורדים לסוף דעתו. וכגון בענין פאה נכרית… היה מסתיר פסקים מסויימים מחמת השלום. פעם אמר לי לערוך מפיו תשובה ארוכה ומנומקת בענין מסויים, ולהסתירה שלא תתפרסם אלא לאחר אריכות ימים ושנים".
וכמו כן הובאה עדות בירחון "אור תורה" קובץ כ"א, על דעתו של הגרב"צ אבא שאול בענין פאה נכרית, וכך כתב שם הר"ר מרדכי כליפא מבת ים: "בדידי הוה עובדא, שנפגשתי עם הגאון שליט"א [זצ"ל] בחתונה, ביום ג' אלול תשמ"ז, ואמר לי בזה הלשון: "אני מתיר פאה נכרית". עכ"ל. וזכורני שהרבנית הלכה בפאה נכרית ללא כיסוי אחר". עכ"ל.
והרב ברוך שרגא שליט"א, מתלמידי הגאון רבי בן ציון אבא שאול, כתב בהסכמה לאחד הספרים ששמע מפי הגרב"צ שיש לדעתו כמה דרגות בכיסוי הראש: א. כיסוי ועליו מטפחת ועליה שאל, דהיינו שלושה כיסויים. ב. כיסוי ועליו מטפחת, באופן שלא יוצאת מכיסוי הראש אפי' שערה אחת, דהיינו שני כיסויים. ג. פאה עם כובע. ד. פאה גלויה. ה. מטפחת, שיוצאות ממנה כמה שערות החוצה, וזהו הכיסוי הגרוע שבכולם. עכ"ל.
וכתב זאת בהסכמה לספר האוסר פאה… בלי שישים לבו שבעצם כתב כאן שפאה עדיף ממטפחת. ומחבר הספר (יהודה נסיר) שם לבו לדברים וניסה לתרץ בדוחק, ולא עלה בידו.
ודברי תלמידו זה מתאימים עם דברי בנו הגאון רבי אליהו אבא שאול שליט"א לעיל, כי המטפחת הנפוצה כיום היא מהסוג החמישי הגרוע ביותר, ופוק חזי מאי עמא דבר, ועל זה כיוון הגרב"צ אבא שאול זצ"ל באמרו שהפאה עדיפה ממנה מאחר שמכסה את הראש לגמרי, למרות שמלכתחילה ודאי היה עדיף שתכסה את הראש כראוי במטפחת. ולכן הורה למעשה ללכת דוקא עם פאה. ובענין הכובע על הפאה קמו עוררין, ועכ"פ לפי המציאות היום בודאי עדיפה הפאה ממטפחת לשיטת הגרב"צ זצ"ל.
וכן כתב מרן הגאון רבי שלום משאש זצ"ל בשו"ת שמש ומגן: "והיום ראיתי שגם הגאון רבי בן ציון אבא שאול שליט"א בספרו אור לציון (חלק או"ח סי' י"א) מתיר לכל הנשים לצאת בפאה נכרית לרה"ר. והליץ בעד ש"ג ורמ"א. ודבריו ברורים שם להתיר, ולא כמו שפירשו בהם איזה תלמידים שלא הבינו דבריו". ולכן, למעשה, אין לחוש לדברי תלמידים כאלה ואחרים המנסים לסלף את שיטת הגרב"צ, אפילו אם שמעו כך במו אוזניהם. מחמת שהגרב"צ הטעה אותם בכוונה תחילה, וכנ"ל, ושיטתו ברורה לכל קורא בספריו.
מתויג:JDN, NRG, Ynet, אברהם ארבל, אוטיסט, אוטיסטים, אוצר החכמה, אחותי כלה, אל תיטוש תורת אמך, אליבא דהלכתא, אמנון יצחק דרשה, אמנון יצחק הרצאות, באתי לגני, בגדי נשים, בחדרי חרדים, בנדנה, ברסלב סיטי, גלגול נשמות, דבר ה' בדין פאה נכרית, דברי שלום, דני האוטיסט, דעת הרב בן ציון אבא שאול על פאה, דעת הרב משאש על פאה, דעת הרב עובדיה על פאה, דעת הרבי על פאה, דעת מוהרא"ש על פאה, דעת רבותנו, דת יהודית כהלכתה, דת משה וישראל, הגר"א בקשי דורון, הגר"ע יוסף, הגר"ש משאש, הגרב"צ אבא שאול, הגרש"ד וולפא, הגרש"ז אולמן, החן והכבוד, היברובוקס, הייד פארק, הכתר והכבוד, הצד נחש, הצנע לכת, הרב אליהו אברג'ל, הרב אליהו אברזל, הרב אליהו בקשי דורון, הרב אליהו עצור, הרב אמנון יצחק, הרב אפרים גרינבלאט, הרב בן ציון אבא שאול, הרב וולפא, הרב יהודה טשזנר, הרב יואל שילה, הרב יורם אברג'ל, הרב ליאור עזרן, הרב ליאור עזרן שליט"א, הרב מוצפי, הרב משה פיינשטיין, הרב משה שטרנבוך, הרב עובדיה יוסף, הרב עובדיה מתיר פאה, הרב שלום דב וולפא, הרב שלום משאש, הרב שליט"א, הרב שלמה קורח, הרבי מלובביץ', הרבי מליובאוויטש, וואלה, וולפא, חב"ד אינפו, חן וכבוד, חרדים10, חרדיש, חשיפת האמת, חשיפת השקרים, חתונה, יביע אומר, ידיעות אחרונות, יהדות, יואל שילה, יצחק ברנד, יצחק פנגר דרשה, יצחק פנגר הרצאות, יציאה בתכשיטים, כדורינט, כובעים, כיכר השבת, כיפה, כלה, כלות, כפתור ועורבא פרח, כפתור ופרח, כת השאלים, לדעת, להורדה, להורדה חינם, ליפשיץ, לצפיה ישירה, מאה ושלושים פוסקים מתירים, מוות קליני, מטפחות, מטפחת, מי ירפא לך, מלך ביופיו, מסכת שבת, מעריב, מת קליני, מתים קליניים, נפשנו, נשים, סירוק פאה, סירוק פאות, ספר "ותשקט הארץ" להורדה, ספר "חן וכבוד", ספר "חן וכבוד" להורדה, ספר "לקט שכחת הפאה" להורדה, ספר הלכתי, ספר תורני, עסקני מטפחות, עסקני פאות, ערוץ 7, פאה, פאה חדשה, פאה יד שניה, פאה נוכרית, פאה נכרית בהלכהCOL, פאה נכרית ברשות הרבים, פאה נכרית חב"דפדיה, פאה נכרית לאלמנה, פאה נכרית לאשכנזיות, פאה נכרית לגרושה, פאה נכרית למרוקאים, פאה נכרית לנשואה, פאה נכרית לספרדיות, פאה נכרית לעירקים, פאה נכרית לפי הרב עובדיה, פאה נכרית לתימנים, פאות נוכריות, פאות נכריות, פאות של ימינו, פאות של פעם, פאניות, פורום בחדרי חרדים, פורום כיכר טוק, פורום לדעת, פורום תורה ודעת, פורום תפוז, פיאה נוכרית, פיאה נכרית, פסק הלכה, פרוייקט השו"ת, פרק במה אשה יוצאה, צוואת הרב עובדיה, צפיה ישירה, קונטרס "הצד נחש", קונטרס "חשיפת השקרים", קונטרס "שקר החן", קונטרס הערות בפאה נכרית, קונטרס הצד נחש - שקר החן, קונטרס שקר החן חרדיש, רשימת המתירים, רשימת הפוסקים המתירים, רשימת השקרים, שאל, שו"ת, שו"ת פאה נכרית, שטורעם, שקר החן, תורה, תשובה הלכתית, תשובה לאסור פאה, תשובה להתיר פאה
כתיבת תגובה